Tijdens mijn studie psychologie volgde ik het vak “gezondheidspsychologie” en dat klonk leuker dan het was. Want was wat nou het grote onderwerp in dat vakgebied? Iets wat ze in slecht Nederlands “Compliance” noemde: Hoe krijg je mensen zover om de instructies goed op te volgen en hun medicijnen in te nemen? Want echt een schrikbarend groot deel van de patiënten hebben de neiging om de voorschriften van de behandeling niet op te volgen. “Maak die kuur af”. Dat doen dan veel mensen niet als ze zich al weer beter voelen.  

Dat was een groot probleem in de gezondheidspsychologie en in mijn jaren als coach en yogadocent heb ik gemerkt dat dat ook het probleem is als je aan de slag gaat met wat ik graag “zelfwerk” noem. Hoe voer je positieve veranderingen door? Dingen zoals yoga, meditatie of coachingsoefeningen, dingen die je doet om jezelf beter te voelen, of te ontwikkelen. Want als je positieve vruchten wil plukken van dit soort zaken, dan moet je het werk wél doen. Met regelmaat. Twee keer in de week een les. Iets doen met de dingen die je ontdekt tijdens een coaching. Enzovoorts.

Oh … en hoe vaak komt het er dan niet van.
Bij mij ook hoor.
Die stok achter de deur willen, dat ken ik ook!

Want weet je, “beter” worden werkt echt vaak zo simpel. Doe bijvoorbeeld mijn gratis yoga nidra meditatie een aantal weken twee à drie keer per week en je gaat er echt dingen van merken, dat je makkelijker ontspant bijvoorbeeld. Of dat je gedurende de dag iets hebt aan bepaalde stukjes van de oefening. Dat er meer positieve dingen gaan gebeuren in je leven.

En niet alleen met yoga nidra werkt dat zo. Ik heb ook tijden bijvoorbeeld 1 keer per dag de Gayatri mantra gezongen. Of elke dag mijn doelen opgeschreven. Dit soort dingen werken alleen bij herhaling, niet bij 1 keer doen. (Of niet zo goed)

En om jou te helpen met het doorpakken en invoeren van een goede yoga nidra gewoonte, die je makkelijk thuis kunt doorpakken, heb ik een gratis online basiscursus yoga nidra voor je gemaakt. Een stokje achter de deur om mee te doen is dat je 5 weken lang iedere week een les krijgt mét een reminder om je yoga nidra momenten die week in te plannen!

Klik hier voor meer over de online cursus

En mocht je nu niet bezig zijn met het oppakken van een yoga nidra practice, dan is dit advies vast wel ergens in je leven handig:

Hoe voer je positieve veranderingen door?:

Kies één klein ding om aan te werken, niet alles tegelijk
Baken het duidelijk af wat je wilt doen (“10 minuten mediteren per dag”of “twee stuks fruit eten per dag”
Maak er echt een wilsbesluit van, dit ga je doen “wat er ook gebeurt
Vier je vorderingen, zet vinkjes en klop jezelf op de schouder.
Doe dit minimaal een maand en je kleine ding wordt al snel een nieuwe gewoonte.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, laat het me hieronder weten als je wil!

Ik wens je alle goeds!

Monique Coppens

Klik hier voor meer over de online cursus

tot 15 september is er een mooie vroegboekkorting!